ПРИРОДОЗНАВСТВО
Завдання для дистанційного навчання для 5-А та 5-Б класів
30 квітня 2020 р.
Добрий день, мої дорогі учні!
Сьогодні пропоную вам для опрацювання наступну тему
«Взаємозв’язки між організмами.
Співіснування організмів»
Діти! Як ви розумієте вислів: «Зайвих організмів у природі немає — природі потрібні всі»?
Так, усі організми є складовими ланцюгів живлення. Зникнення одних організмів неминуче веде до зникнення інших.
Так, усі організми є складовими ланцюгів живлення. Зникнення одних організмів неминуче веде до зникнення інших.
Які приклади взаємовигідного співіснування організмів вам відомі?
Грибниці підберезника, підосичника, білого гриба, опенька і рослини,
бульбочкові бактерії в коренях рослин, птахи живляться плодами і розносять
насіння; буйволові шпаки та тілі носорогів та буйволів, бджола живиться
нектаром і запилює квітку; на дереві є гусінь для зозулі, вона, поїдаючи її
приносить користь дереву; у шлунку травоїдних тварин живуть бактерії, які
допомагають перетравлювати тваринам целюлозу, а самі отримують домівку і
поживні речовини.
1. Подивіться відеоурок «Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв'язки
між організмами. Співіснування організмів». https://www.youtube.com/watch?v=5ZRvdSrsMM0
Складно уявити собі організм, який би чином не був пов’язаний з іншими
організмами. Кожний організм, наприклад рослина, існує не ізольовано, а у
взаємодії з іншими рослинами, мікроорганізмами, грибами, тваринами.
Організми розподіляються не хаотично, а обов’язково утворюють певні
угруповання між собою.
Угруповання – сукупність організмів, які живуть на одній території.
Взаємозв’язки між організмами різних видів, які співіснують на одній території,
дуже різноманітні: вони можуть бути корисні всім організмам або тільки одному з
них, бути шкідливими тощо. Ці зв’язки називають харчовими ланцюгами живлення.
Приклади ланцюгів живлення:
1.
В
лісі ростуть осики. Їх корою харчуються зайці. Зайця може зловити і з'їсти
вовк. Ланцюг живлення: осика - заєць -
вовк.
2.
В
лісі росте сосна. Під корою сосни живе жук-короїд і нею харчується. Жук-короїд
є їжею для дятлів. Ланцюг живлення така: сосна
- жук-короїд - дятел.
3.
Лісові
миші годуються жолудями дубів. Але самі миші - видобуток сов. Ланцюг живлення: дуб - лісова миша - сова.
Зазвичай це взаємний вплив живих організмів різних видів (інколи і царств
живої природи) один на одного.
2. А
тепер подивіться кумедний мультфільм. Де дуже гарно простежується ланцюг
живлення.
Розглянемо взаємозв’язки між організмами на прикладі тих, що живуть у лісі.
Трав’янисті рослини споживають мінеральні речовини, в утворенні яких беруть
участь бактерії, гриби, найпростіші. Їх, у свою чергу поїдають рослиноїдні
тварини (наприклад комахи, гризуни, зайці тощо). Отже, ці тварини залежать від
рослин. Такі тварини також можуть буди з’їдені хижаками, наприклад хижими
птахами, зміями, вовками, лисицями тощо. Серед хижаків (як і серед рослин)
можуть складатись конкурентні відносини за джерело їжі.
Конкуренція — це тип взаємодії, за якого організми одного або різних
видів можуть конкурувати між собою за ресурси навколишнього простору — воду,
освітлення, поживні речовини, місце розташування тощо. У цьому випадку споживання
певних ресурсів одними організмами знижує їх доступність для інших. Прикладом внутрішньовидової
конкуренції є штучний одновіковий сосновий ліс, де дерева змагаються між собою
за світло. Ті дерева, які не встигають за зростаючими швидше, у тіні значно
гірше розвиваються, та багато з них гине. Тварини можуть конкурувати за джерело
їжі, самицю або територію. Тобто конкуренція виникає, коли організми борються
за одні й ті самі умови.
Серед тварин зустрічаються такі взаємозв’язки, як хижацтво. Хижацтво — це тип відносин між організмами, за яких
хижак харчується іншими організмами, жертвою.
Інколи у тварин виникають такі взаємовідносини, як канібалізм — поїдання особин свого виду. Найчастіше канібалізм
зустрічається у павуків (самиці часто поїдають самців) та риб (поїдають
мальків).
Багато тварин, що харчуються рослинами, рослиноїдні, а їх зв’язок із
рослинами — виїдання. Так, на
пасовищах тварини поїдають тільки певні види рослин, не доторкаючись до інших,
отруйних або тих, що мають неприємний смак. Із часом це призводить до корінних
змін видового складу рослинності на даній ділянці. Деякі рослини мають захисні пристосування
від виїдання тваринами, наприклад виділення отруйних речовин, видозмінені
листки-колючки, шипи на стеблах тощо.
Також слід зазначити, що непрямі взаємини між організмами не менш важливі,
ніж прямі для життєдіяльності та виживання рослин різних видів. Так, комахи та
деякі дрібні птахи запилюють квіткові рослини. А розмноження насінням багатьох
видів покритонасінних без участі тварин було б неможливим.
Симбіоз (від грец. Symbiosis —
співжиття) являє собою всі
форми співжиття організмів різних видів, враховуючи паразитизм. Хоча деякі джерела
називають симбіозом лише взаємовигідні співвідносини.
Взаємовигідне співіснування організмів, що належать до різних видів,
називається мутуалізмом. Як приклад
можна навести взаємовідносини між бобовими рослинами та азотофіксуючими
бульбочковими бактеріями, які мешкають на їх кореневій системі.
Аналогічно взаємодіє коріння вищих рослин із грибницею шапинкових грибів. І
ті, й інші організми отримують один від одного необхідні для життєдіяльності
речовини. Або симбіоз між раком-відлюдником та актинією.
Паразитизм — це тип взаємозв’язків між організмами різних видів, за
якого один із них (паразит) більш-менш тривалий час використовує іншого
(хазяїна) як джерело живлення та середовище існування, частково або повністю
покладає на нього регуляцію своїх взаємовідносин із довкіллям. Паразитизм
трапляється серед різних груп організмів: тварин (найпростіші, плоскі, круглі,
кільчасті черви, молюски, членистоногі), бактерій, грибів (борошнисто-росяні,
трутовики, ріжки, сажки) і навіть у рослин (повитиця, омела).
При паразитизмі один організм завжди завдає шкоди іншому. І завжди один
організм є середовищем життя для іншого. Паразити бувають зовнішні (наприклад,
блохи, воші, п’явки, кліщі, комарі) та внутрішні (віруси, бактерії, гриби,
найпростіші, черви тощо).
3. Записуємо
в зошит:
29
квітня
Дистанційна
робота
Тема:
«Взаємозв’язки між організмами.
Співіснування
організмів»
4. Опрацюйте параграф 43 підручника.
5. Творче
завдання.
Інструкція
1.
Подивитися
відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=tizakW8Sy6s
2.
Візьміть
пластикові або паперові стаканчики. Намалюйте або підпишіть на них учасників
ланцюга живлення (любого на вибір). Наклейте малюнки або надписи на стаканчики
та по черзі складіть їх як показано у відео.
3.
Сфотографуйте
або зніміть на відео свій ланцюг живлення. Надсилайте фото мені у вайбер або в
Tiams.
6. Дайте
відповіді на запитання тесту. Зайдіть за посиланням
Код доступу 749228
Увага!
Тест проходити тільки один раз,
хто проходитиме більше, тест не буде оцінений.
Реєструватися на тестування
тільки за власним прізвищем та ім'ям!
На минулому уроці я не оцінила
тести учнів, які проходили тест декілька раз.
Немає коментарів:
Дописати коментар