Складено на основі
Додатка 2 до наказу МОН України від 21.08.2013 №1222 " Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти"
Листа МОН від 22 вересня 2021 року №1/9-482 "Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021-2022 навчальному році"
Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з географії за усні відповіді
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий | 1 | Учень за допомогою вчителя розпізнає і називає окремі географічні об’єкти. |
2 | Учень дає нечіткі характеристики географічних об’єктів; користуючись підручником, знаходить визначення наукових понять. | |
3 | Учень за допомогою вчителя називає окремі факти, навчального матеріалу; може самостійно розрізнити окремі географічні поняття. | |
Середній | 4 | Учень може відтворити інформацію (володіє знаннями-копіями); дає нечітке визначення основних понять і термінів за допомогою вчителя; називає компоненти географічного об’єкта. |
5 | Учень застосовує частину навчального матеріалу без розкриття причинно-наслідкових зв’язків, описує географічні об’єкти чи явища за типовим планом; намагається робити висновки без підтвердження їх прикладами; частково володіє обов’язковою географічною номенклатурою. | |
6 | Розуміє основний навчальний матеріал і використовує його для розв’язання практичних завдань, але допускає помилки, самостійно дає більшість визначень, за допомогою вчителя визначає закономірності, частково пояснює взаємозв’язки у природі та суспільстві, ілюструє їх прикладами. | |
Достатній | 7 | Учень має достатні географічні знання і застосовує їх для вирішення стандартних ситуацій. Має цілісне уявлення про природні та суспільні явища. |
8 | Учень засвоїв основні уявлення, поняття і категорії географічної науки про Землю та господарську діяльність людини. Застосовує здобуті знання на практиці, використовуючи прийоми аналізу статистичних даних, показує їх зміну у часі. Вміє наводити приклади взаємодії людини і природи; знає обов’язкову географічну номенклатуру. | |
9 | Має чіткі уявлення про компоненти природи і просторову організацію господарства; пояснює причинно-наслідкові зв’язки в природі і господарстві. | |
Високий | 10 | Учень усвідомлює сучасну географічну картину світу, здійснює оцінку певних процесів та явищ, передбачених навчальною програмою; дає розгорнуту відповідь, узагальнює та систематизує інформацію на основі вивчених закономірностей і понять, робить висновки; вільно застосовує більшість географічних понять та може їх класифікувати; добре володіє картографічним матеріалом. |
11 | Учень має глибокі знання про об’єкт вивчення, застосовує наукову термінологію, встановлює зв'язки з раніше вивченим; вміє працювати з різними джерелами географічної інформації; на високому рівні аналізує та використовує картографічну інформацію. | |
12 | Учень володіє ґрунтовними географічними знаннями, висловлює та аргументує власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення; самостійно аналізує природні та суспільні явища, робить відповідні висновки і узагальнення; вільно володіє картографічною інформацією та творчо її використовує. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з географії за роботу з контурною картою
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий | 1 | Учень розпізнає, розрізняє на карті деякі об’єкти, умові знаки, позначає на контурній карті. |
2 | Учень за допомогою вчителя знаходить умові знаки на карті, географічні об’єкти, позначає на контурній карті. | |
3 | Учень підписує географічні об’єкти на контурній карті, допускаючи неточності. | |
Середній | 4 | Учень виконав частину роботи за допомогою учителя. |
5 | Учень з допомогою вчителя орієнтується в контурній карті, підписує вказані об’єкти. | |
6 | Учень самостійно підписує вказані об’єкти, але не дотримується картографічних вимог. | |
Достатній | 7 | Учень самостійно правильно і чітко, відповідно до картографічних вимог позначає і підписує географічні об’єкти. Використовує для оформлення художню рамку, позамасштабні символи, написи простим олівцем. |
8 | Учень достатньо вільно користується умовними знаками, всі умовні знаки карти, за винятком загальноприйнятих, і всі скорочення пояснює. Використовує для оформлення художню рамку, позамасштабні символи, написи кольоровими олівцями. | |
9 | Учень дотримується визначеного порядку щодо пояснення умовних знаків: спочатку умовні знаки, пов'язані з природним середовищем, далі — з галузями промисловості, потім сільського господарства і транспорту. | |
Високий | 10 | Учень підписує, згідно картографічних вимог, вказані географічні об’єкти, складає легенду карти з дотриманням вимог. |
11 | Учень вірно виконує всі завдання практичної роботи, виконує додаткові завдання, робить висновки. | |
12 | Учень усвідомлено обирає форми, методи, засоби, прийоми виконання роботи, виконує додаткові завдання. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з географії за роботу з географічною картою
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий | 1 | Учень розрізняє назви об'єктів, що вивчаються. Називає їх окремими словами чи реченнями (наприклад, це — «гори», це — «річка» і т. ін.). |
2 | Учень намагається дати характеристику географічного об'єкта чи явища на елементарному рівні. | |
3 | Учень допускає неточності у читанні карти. Виділяє окремі особливості географічних об'єктів і явищ, прагне дати їм характеристику. | |
Середній | 4 | Учень описує об'єкти, що спостерігаються, і відтворює частину матеріалу на фрагментарному рівні, виявляє елементи допитливості та спостережливості, розпізнає більшість об'єктів, які вивчаються. |
5 | Учень здатний з допомогою вчителя відтворити значну частину матеріалу, використовує умовні знаки, елементарно читає карту. | |
6 | Учень самостійно виконує основну частину практичної роботи, за допомогою вчителя робить елементарні порівняння, виявляє основні риси об'єктів, читає тематичні карти, але допускає неточності. | |
Достатній | 7 | Учень починає усвідомлювати мету практичної роботи, встановлює й описує причинно-наслідкові зв'язки. Оперує основними поняттями термінами. Аналізує зміст карт. |
8 | Учень може логічно мислити, правильно, за планом, проводить спостереження за картами, відображаючи особливості об'єкта чи явища в замальовках, діаграмах, схемах. Формулює висновки, робить узагальнення. Правильно відбирає навчальні джерела інформації та аргументує власні дії. | |
9 | Учень уміє аргументувати, відстояти свій погляд, виявляє особливу допитливість при вивченні об'єктів, встановлює залежності між фізико-географічними особливостями території господарською діяльністю людини. | |
Високий | 10 | Учень виконує проблемні завдання, складає комплексну фізико-географічну характеристику за картами, вільно використовує здобуті географічні знання, самостійно робить висновки й узагальнення, грамотно порівнює показники, складає картосхеми й картодіаграми, застосовує прийоми аналізу статистичних даних. |
11 | Учень пропонує виходи з нестандартних ситуацій, вільно переходить від аналізу окремих явищ до аналізу системи географічних явищ. Визначає причинно-наслідкові зв'язки, вільно володіє прийомами роботи з додатковими джерелами географічної інформації, цифровими показниками. | |
12 | Учень використовує географічні джерела інформації, пропонує свої ідеї щодо вивчення того чи іншого об'єкта. Усвідомлено обирає форми, методи, засоби й прийоми виконання практичної роботи відповідно до поставленої мети. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з географії за виконання контрольної роботи
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий, Середній | 1 - 6 | Робота складається з тестових завдань, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Бал визначається за кількість вірних відповідей. Максимальна кількість балів - 6 |
Достатній | 7 8 9 | Робота складається з різних видів діяльності: завдання на встановлення відповідності та завдання на закінчення речення, розв’язання географічних задач. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Бал визначається за кількість вірних відповідей. Максимальна кількість балів - 3 |
Високий | 10 11 12 | 1 завдання на аналіз кліматограм, графіків та пояснення причинно-наслідкових зв’язків; розв’язання географічних задач та визначення об’єктів за географічними координатами. Максимальна кількість балів – 3:
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з географії за виконання практичної роботи, дослідження
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий | 1 | Учень за допомогою вчителя розпізнає, називає та підписує окремі географічні об’єкти. |
2 | Учень за допомогою вчителя називає окремі факти, програмового матеріалу. | |
3 | Учень за допомогою вчителя (підручника) називає окремі факти, уявлення, наводить приклади окремих географічниї об’єктів, фрагментарно описує їх. | |
Середній | 4 | Повторює за зразком практичну роботу, дослідження, не виконуючи додаткові завдання. |
5 | За допомогою вчителя виконує досліди та описує їх результати. | |
6 | У процесі виконання практичних робіт правильно використовує джерела знань. Спостерігаючи за природними та суспільними явищами, виділяє лише окремі їх особливості. | |
Достатній | 7 | Вміє вести спостереження за навколишнім середовищем; проводить та описує природничо-наукові спостереження; самостійно проводить досліди, але допускає помидки в поясненні результатів. |
8 | Здатний вести спостереження за природними та суспільними явищами. Застосовує здобуті знання на практиці, використовуючи прийоми аналізу статистичних даних про господарство і населення, показує їх зміну у часі; проводить досліди, пояснює їх суть. | |
9 | Учень вірно виконує практичну роботу відповідно до вимог; самостійно виправляє допущені помилки, проводить географічні досліди, пояснює та оформляє їх результати; знаходить необхідну інформацію в додаткових джерелах. | |
Високий | 10 | Учень повністю самостійно виконав практичну роботу, робить чіткі висновки у кінці роботи; працює зі схемами, малюнками, картографічним матеріалом; здійснює спостереження, проводить дослідження, обґрунтовано пояснює їх результати та застосовує у практичній діяльності. |
11 | Самостійно проводить досліди, зіставляє їх результати; знаходить, аналізує й застосовує додаткову географічну інформацію. | |
12 | Правильно проводить спостереження, оформлює та аналізує їх результати; грамотно і творчо використовує картографічні матеріали та інші джерела знань, вміє робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності; оформляє свою роботу в вигляді проектної діяльності. |
Складено на основі
Додатка 2 до наказу МОН України від 21.08.2013 №1222 " Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти"
Листа МОН від 22 вересня 2021 року №1/9-482 "Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021-2022 навчальному році"
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів з природознавства
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий | 1 | Учень з допомогою вчителя може розпізнати і назвати окремі тіла природи, має уявлення про предмет, який вивчає. |
2 | Учень з допомогою вчителя і користуючись підручником або робочим зошитом може знайти необхідні визначення наукових понять. | |
3 | Учень з допомогою вчителя або підручника наводить приклади окремих явищ природи, фрагментарно описує їх; спостерігає за дослідами, що їх виконують інші учні. | |
Середній | 4 | Учень з допомогою вчителя, підручника або робочого зошита відтворює незначну частину навчального матеріалу, не дотримується логіки його викладу; дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує явища природи;частково здійснює фенологічні спостереження, виконує прості досліди без опису їх результату. |
5 | Учень з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; дає визначення окремих понять, не пояснюючи їх;здійснює фенологічні спостереження, результати окремих із них заносить до щоденника спостережень, з допомогою вчителя проводить прості досліди, намагається їх пояснити. | |
6 | Учень самостійно відтворює частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; з допомогою вчителя відповідає на окремі запитання; характеризує явища природи, у відповідях допускає помилки; | |
Достатній | 7 | Учень самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу; відповідає на окремі запитання; наводить власні приклади, розкриває властивості тіл природи, допускаючи у відповідях неточності; здійснює фенологічні спостереження, робить неповні записи в щоденнику спостережень, з допомогою вчителя проводить досліди, пояснює з окремими неточностями їх суть. |
8 | Учень самостійно відтворює навчальний матерiал; відповідає на поставлені у підручнику чи вчителем на уроці запитання, порівнює явища та тіла живої та неживої природи, встановлює відмінності між ними; | |
9 | Учень демонструє достатнє засвоєння навчального матеріалу, відповідає на запитання, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; |
Високий | 10 | Учень вільно, усвідомлено відтворює матеріал, встановлюючи зв’язки з раніше вивченим; вільно відповідає на ускладнені запитання; аналізує і розкриває суть явищ природи, узагальнює, систематизує знання на основі вивчених закономірностей та понять; регулярно здійснює фенологічні спостереження і робить записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, обґрунтовано пояснює їх результати. |
11 | Учень логічно і повно розкриває вивчений програмовий матеріал; аналізує і розкриває взаємозв’язки між живою і неживою природою на основі загальних закономірностей та зображає їх схематично; усвідомлює значення охорони навколишнього середовища; | |
12 | Учень виявляє міцні й системні знання програмового матеріалу; |
Критерії оцінювання навчальних досягнень з природознавства за виконання практичної роботи
Рівні навчальних досягнень | Бали | Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти |
Початковий | 1 | Був присутній на уроці, записав тему, мету практичної роботи, прилади і обладнання, але практичну роботу не виконав |
2 | Приступив до виконання роботи, але не зумів її виконати і оформити результати. | |
3 | Робота виконана з дотриманням правил техніки безпеки, але не оформлені результати роботи. | |
Середній | 4 | Виконано досліди з дотриманням правил безпеки, але оформлення роботи здійснено з помилками, висновок відсутній. |
5 | Практична робота виконана, проведено оформлення роботи, але в оформлені допущені помилки, не зроблені висновки. | |
6 | Робота виконана відповідно до інструктажу, зроблені висновки з помилками, не проведений аналіз результатів дослідження. | |
Достатній | 7 | Практична робота виконана відповідно до інструктажу, оформлена, зроблені вірні висновки, але без аналізу результатів роботи. |
8 | Практична робота виконана відповідно до інструктажу, правильно оформлена, зроблені вірні висновки, але аналіз результатів неповний. | |
9 | Практична робота виконана відповідно до інструктажу, оформлена, зроблені висновки без акцентування на значенні цих знань в життєвих ситуаціях. | |
Високий | 10 | Практична робота виконана самостійно з дотриманням всіх правил техніки безпеки. Глибокі знання теми використані в практичній діяльності, зроблені вірні висновки. |
11 | Практична робота виконана самостійно з дотриманням всіх правил, висновки зроблені аргументовано, проведений аналіз отриманих результатів. | |
12 | Практична робота виконана самостійно з дотриманням всіх правил техніки безпеки, усвідомлено, використані міцні знання теми для оформлення результатів проведеної роботи, проведено аналіз результатів дослідження. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень з природознавства за усну відповідь
Рівні навчальних досягнень | Бали | Вимоги до знань і навичок учнів. Усні відповіді. |
Початковий | 1 | Учень розрізняє об’єкти вивчення природи. |
2 | Учень з допомогою вчителя відповідає на деякі питання без розгорнутої відповіді, відповідь односкладна. | |
3 | Учень з допомогою вчителя дає відповідь на питання, може повторювати за вчителем вірну відповідь та знаходити відповідь у підручнику. | |
Середній | 4 | Учень дає відповідь на питання за допомогою вчителя, орієнтується в тексті підручника для знаходження відповіді. |
5 | Учень самостійно знаходить в підручнику навчальний матеріал і дає відповідь на прості питання, але не здатен узагальнювати. У відповідях є помилки. | |
6 | Учень дає правильні відповіді на питання але без узагальнення. Не вміє наводити власні приклади, а відтворює приклади з підручника. | |
Достатній | 7 | Відповідь учня вірна, ґрунтується на знаннях про різноманіття об'єктів і явищ природи, але допущено окремі помилки, наведено лише деякі власні приклади із природного середовища. |
8 | Відповідь учня розгорнута, логічно викладена інформація, але має окремі неточності. | |
9 | Відповідь учня підтверджує володіння вивченим матеріалом, уміння наводити власні приклади, пояснювати та висловлювати емоційно-ціннісне ставлення до природи, але відсутні знання в розв’язуванні творчих проблем. | |
Високий | 10 | Відповідь учня підтверджує глибокі знання про різноманітні явища живої і неживої природи, учень демонструє здатність використовувати ці знання у своєму житті. |
11 | Відповідь учня підтверджує міцні знання про природні явища і позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи, прагнення діяти в навколишньому середовищі відповідно до екологічних норм поведінки, містить елементи творчого і нестандартного підходу. | |
12 | Відповідь учня підтверджує міцні системні знання, вміння вирішувати творчі завдання та пояснювати їх, самостійно аналізувати, користуючись додатковими джерелами інформації, відповідати на проблемні питання. |
Немає коментарів:
Дописати коментар