04.11.13

Свято зимуючих птахів

 «СВЯТО ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ» - традиційний виховний зимовий захід


Мета:
·        ознайомити учнів з різними видами зимуючих птахів;
·        довести до свідомості  дітей про необхідність збереження  пернатих;
·        розвивати спостережливість і  інтерес до птахів;
·        виховувати бережливе ставлення  до природи;
·        сприяти духовному збагаченню школярів.

Обладнання: музичне оформлення; годівнички;  малюнки учнів;
                гніздо синички, презентація.


                                      Хід свята

Звучить  пісня «Как прекрасен  этот мир».
Виходить Матінка-Природа

Матінка-Природа:
Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику!? Вона нас  закликає зупинитися й подивитися  навкруги. Так, нас оточує  прекрасний світ, сповнений чудес і  таємниць. А ми інколи проходимо повз них і  навіть не помічаємо. Інколи  буває намагаємося  розгадати яку-небудь із загадок природи.
 Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки – великі і маленькі  населяють усі куточки  нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би  не цікавим, нудним!

Звучить пісня «Марш юннатів»,
під яку виходять 3 юннати.

1 юннат.
З давних-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися  ними.

2 юннат.
Друзі, ви вже, мабуть, знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а  інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька  загадок від Матінки-Природи.

Матінка-Природа.
1.    Із сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука  черв’яка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташечка – це …   (горобець).

2.    Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним  добуваю.   (дятел)

3.    Пір’я має біле, як сніг, і чорне, як  жук,
Тріщить, крутиться, як  біс,
І повертається  знову в  ліс.  (сорока)

4.    Подивіться: у  дворі
В чорних шапках ці птахи.
Ще й червоні фартушки.
Одягли собі пташки.
Значить сніг і холоди
Наближаються сюди.
Через те  тепер і ви
 зовете їх як …. (снігурі)

5.    В хвойнім лісі я  живу,
Там пісні  співаю.
Шишки дуже я  люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я  ще  санітар,
А зовуть мене… (шишкар).

Матінка-Природа.
 Молодці! Ви всі  загадки відгадали! Тепер всіх зимуючих птахів  знаєте.

2 Юннат.
А знаєте, діти, що про птахів не  тільки  загадки, а й  багато віршів складали та пісень співали. Давайте подивимося, що  ви нам підготували.

Інсценізація вірша І. Блашкевича «Взимку».

Автор.
              Ой, мороз! Який мороз!
              Всіх пташок проймає дрож.
              Скачуть – плачуть горобці:

Горобці.
               Дайте  нам  зерна, ців – ців!

Автор.
              А синички – невеличкі просять:


Синички.
-         Дайте  рукавички!
Автор.
Снігурі сидять вгорі,
заздрять дуже  дітворі.
Снігурі.
-         Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас  є хатка.
А у  нас  нема  хатинки,
Й на  обід – ані  зернинки.
Автор.
                   Як почув Василь  пташок,
                   Одягнувся в кожушок,
                   Взяв пшона і хліба скибку,
                   На подвір’я вибіг швидко,
                   Всіх пташок  нагодував,
                   І здалось, мороз – пропав:
                   Горобці  защебетали,
                   І синичкам тепло стало.

Звучить пісня про птахів.

3 юннат.
А знаєте ви, що в  давнину на пташок  навіть гадали.
Так, наприклад, на Синичкин день, або День зустрічі зимуючих птахів, що відзначали вдавнину  на Русі у листопаді 12 числа, русичі готували годівнички для синиць і  гадали  на  неї: кидали крихти хліба й кусочки сала, а потім спостерігали: якщо синичка спочатку  буде клювати сало, то у домі буде розводитись живність, а якщо – хліб, то буде у  домі достаток!

Матінка-Природа.
Діти, а ви любите природу, пташок?
А що вам відомо про синицю, як вона виглядає? Хто з вас  може  намалювати її  словесний портрет.

Дівчинка  з класу.
 У цієї пташки жовті грудки, а  по  них чорна смужка проходить, а спинка у синички зелена і  шапочка  на  голові сіро-зелена. Очі в  неї чорні, а от щічки – біленькі.

Матінка - Природа.
Яка  ж ти молодець! Спостережлива, уважна, такий чудовий портрет  намалювала.
Діти, а що вам іще відомо про синичок?

Хлопчик з класу.
Літом синички живуть у  лісах, бо це осідлий птах. А взимку із лісу перебираються ближче до житла людини. Вони зовсім не бояться людей, люблять заглянути у вікно, квартирку, перевірити, що лежить на  балконі.

Матінка – Природа.
  А що ще  про них відомо?

Дівчинка з класу.
   Синиці дуже не посидючі, дуже  рухливі, не мають спокою з ранку до вечора.

Матінка-Природа.
Так, насправді вони  дуже схожі з вами, дітки. Напевно ви вже  теж засиділись і вам  хочеться пограти.

Гра «Синички – стрибунці».

Креслимо велике коло (місце, де  розсипане насіння, діаметром 5 м). Гравці – синички розташовуються поза колом. У середині кола великий птах. Ворона стає в  середину кола. Синиці повинні скакати на  одній  нозі. Вони то заскакують у коло, то вискакують з нього. Ворона, бігаючи по колу, не  дає синичкам  збирати  зерно і «клює їх», доторкуючись рукою до гравців, які  заскочили в коло. Синички, яких клюнула ворона вибувають з гри. Змінювати ногу можна  тільки після трьох підскоків. Ворона може  доторкатися синички тільки в межах кола.

Матінка – Природа.
Молодці. Сідайте на свої місця.

1 юннат.
Друзі, знаєте, що я приніс  на  нашу зустріч? Гніздо синички (показує дітям) Як ви  думаєте, з чого воно?
Відповіді дітей.
Із тонких гілочок, сухих стебельців  трав, моху, лишайників, лоток синички устилають шерстинками, пуховим пір’ям.

Матінка-Природа.
А чи  знаєте ви, що самка синички викладає у  гнізді 10-15 яєць з червоно-коричневими плямами, висиджує пташенят 2 тижні. Самець в цей час приносить корм  для самки.
Іще цікаво: пташенята вилупляються  не одночасно! Вигодовують потомство обоє батьків. За  літо синички виводять пташенят двічі.

2 юннат.
Цікаво, що синиці живуть зграєю, яка  налічує 10-15 птахів. Вони дуже корисні, бо протягом усього року очищають наші  ліси і  сади  від шкідників.

3 юннат.
Іще  одна цікавинка:  за  одну  добу синичка з’їдає стільки корму, скільки важить вона  сама!.

Матінка-Природа.
А чим  люблять поласуватися птахи взимку? Чи знаєте  ви про це? Зараз перевіримо.

Гра  «Визнач корм».
У грі беруть участь 6 учнів (по одній  до кожної пташки). Учні  закріплюються  за пташками. Перед пташками  ставлять по  одній  годівничці. На окремому столі у  різних мішечках знаходяться  різні корма, враховуючи і  ті, що пташки  не  їдять зовсім. Завдання  дітей:  нагодувати пташку (насипати в годівничку саме той корм, яка  дана пташка полюбляє).

Матінка-Природа.
Як добре ви справилися  з цим  нелегким  завданням. Я впевнена, що ви не  залишите голодними взимку птахів, що зимують біля ваших будинків.

1 юннат.
Я знаю, що ви  багато готувалися, коли йшли  на  наше свято. І підготували цікаві  легенди  та  перекази про птахів. Розкажіть усім, що ви дізналися цікавого.

1 учень.
В Україні кажуть, що сови і  пугачі погодять від кішок, тому в них котячі  голови. І їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і  пугача поблизу  села  наводить нудьгу і смуток  на всіх  жителів. А їх крик  на  хаті віщує пожежу  або смерть.

Матінка – Природа.
Послухайте уважно голоси сови та  пугача.

Звуки птахів (Пугач, сова)

2 учень.
Також є цікавий переказ про дятла. Кажуть, що якби  послухати вночі  біля гнізда дятла, то можна виразно почути, як він стогне. Це в  дятла болить голова від того, що він цілодобово, без перестанку  довбає дерево. Послухайте звуки дятла.

Звуки птахів (Дятел)

Матінка- Природа.
Птахи – це  пісня і політ! Їхні  голоси  ми чуємо вдень і вночі. Часто ми можемо заслухатися чарівним  пташинним співом. А чи взмозі ви їх розпізнати, друзі! Давайте пограємо в  гру «Впізнай голоси птахів». Прослухавши уважно спів, спробуйте  назвати птаха.

Гра «Впізнай голоси птахів»
Звуки птахів

2 юннат.
А зараз для всіх вас  сюрприз. До нас  завітала гостя ___________  із пташкою в клітці. Розкажіть, будь ласка хто це? Чому ця пташка залишилася в нас зимувати?

Матінка – Природа
Птахи – наші вірні помічники,  захисники лісів, полів, садів  від шкідників  і  гризунів. Тому  їх треба  охороняти і  берегти. Про них потрібно піклуватися і  допомогати їм особливо взимку.

1 учень.
Поки жити планета  ця  буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки – люди.
Хай чарують їх голоси.

2 учень.
Не стріляйте у  лебедів  білих,
Не вбивайте синичок малих,
Вони менші  брати і  несмілі,
Тож давайте полюбимо їх.

3 учень.
Шануй, примножуй скарб неоціненний,
Який вручила нам свята  земля.
Насаджуй сад і прочищай  джерельця.
І скривдити  не  дай маленьких пташенят.

4 учень
Ніколи  не  зробимо шкоди
Тварині ми в  ріднім краю.
Нехай  звеселяють природу –
Співають пташки у  гаю.

5 учень
Ми друзі їх вірні і  щирі,
Бо ми  бережем повсякчас,
Пташок, що літають у вирій
І всіх, хто зимує у  нас.

Пісня «Дружба»

Матінка-Природа.
Ось і  підійшло до закінчення наше свято. А зараз, любі  друзі, ви одягайтесь, ми підемо на  вулицю в повісимо годівнички, щоб пташки були ситими взимку. А всіх  присутніх ми  запрошуємо на відкриття  шкільної пташиної їдальні.


















Немає коментарів:

Дописати коментар