06.05.20




ПРИРОДОЗНАВСТВО

Завдання для дистанційного навчання для 5-А та 5-Б класів

 6 травня 2020 р.

Дистанційна робота

Добрий день, мої дрогі учні!

Сьогодні пропоную  вам для опрацювання  дистанційно наступну тему

 «Угруповання організмів.
Екосистеми.  Вплив на організми чинників живої природи».

Діти, чи знаєте ви як співіснують різні живі істоти на спільній території?

Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв'язки, що виникають між організмами. Тому в науці з'явився термін «екосистема». Еко в перекладі українською мовою означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. 
Друга складова назви - система - вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв'язки між мешканцями. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.

Екосистема - це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

Екосистеми бувають природні та штучні (створені людиною).

До добре відомих вам природних екосистем належать ліс, лука, степ, річка, озеро. Ліс ви ніколи не сплутаєте з лукою, а річку - зі степом. Чому? Тому що кожну з цих екосистем населяють властиві їй живі істоти.

1.     Подивіться відеоурок

2.     Опрацюйте параграф 44 підручника.

3.     Ознайомтеся з матеріалами уроку.

Екосистема лісу

Характерною ознакою, за якою ліс відрізняється від інших екосистем, є те, що на його території росте багато дерев і чагарників. Це позначається на інших рослинах, а також на тваринах — мешканцях лісу.
Ліс складається з певних ярусів, утворених певними рослинами і тваринами. На кожному ярусі — певні умови, перш за все різне освітлення, а тому й різні мешканці.
Верхній ярус лісу утворюють найвищі дерева. Це переважно дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика.
«Поверхом» нижче ростуть чагарники — ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші. Трав’янистим рослинам надходить мало сонячного світла, тому їх у лісі зазвичай небагато. Густу траву можна побачити лише на відкритих галявинах.
Лісові трав’янисті рослини мають здебільшого широкі листки, як-от:  жовтець,  конвалія,  барвінок,  плющ,  лісові  суниці,  орляк, квасениця та інші. Це допомагає їм вбирати якомога більше сонячної енергії в умовах постійного затінення.
Ранньовесняні рослини — проліска, ряст, анемона жовтецева — встигають прорости та відцвісти раніше, ніж на деревах розпуститься листя. Гриби, мохи і лишайники потребують менше світла, але особливих умов зволоження, тому у них свої улюблені місця мешкання. Тваринний світ лісу багатий, то і ланцюги харчування тут досить різноманітні.



Екосистема саван

Савана – це африканський степ з трав’янистим покривом, з розкиданими поодинці або невеликими групами дерев і чагарників, для якого характерні дві пори року — суха і волога. Типовими рослинами саван є акація, баобаб, злакові рослини. Серед рослиноїдних тварин найбільш поширеними є різноманітні антилопи, газелі, зебри, жирафи, слони, буйволи, носороги, бегемоти. На травоїдних тварини полюють численні хижаки, які кочують за їхніми стадами – лев, леопард, гепард, гієна, шакал. Дуже численні в савані птахи. Серед них і найбільший птах на Землі – африканський страус, і найменший – крихітна яскрава нектарниця, яка довгим тонким дзьобом дістає з квітів нектар. Є грифи, ткачики, білі чаплі, пелікани, марабу (африканський лелека), птах-секретар. В річках і озерах живуть крокодили. Є ящірки, змії, черепахи, хамелеони. Багато різноманітних комах. Особливо цікаві терміти – прибиральники саван: вони поїдають відмерлі рослини. Разом з численними мікроорганізмами ґрунту, вони часто завершують ланцюги живлення в екосистемі савани.


Екосистема прісної водойми

У водоймах найбільше світла проникає у верхні шари. До того ж там найтепліше і найбільший вміст кисню, тому й найбагатший рослинний та тваринний світ. Рослини прісних водойм досить різноманітні. Тут ростуть очерет, нижня частина якого перебуває у воді, а верхня - над водою; латаття біле і глечики жовті, листки яких плавають на поверхні води , маленька ряска. Навколо озера поблизу води ростуть вологолюбні калюжниця, аїр, осока. Є рослини, що повністю ростуть під водою - це здебільшого водорості. Типовими мешканцями мілководної частини озера є жаба, рак, молюски  ставковик і жабурниця, водомірка, жук-плавунець, личинки бабок і комарів та інших комах. У товщі води в завислому стані переміщується безліч дуже дрібних рослинних і тваринних організмів. їхня спільна назва - планктон. Ним живляться пуголовки, мальки риб та деякі дорослі риби, як-от карась і короп. У водоймах поширені й хижі риби - щука та окунь.


Екосистеми гір

В гірських місцевостях формуються особливі екосистеми, в яких луки, в Україні їх називають полонинами (в Карпатах) і яйлами (у Криму),  межують з хвойними або змішаними лісами. Високо в горах з’являється криволісся, яке ще вище зникає. В Україні криволісся представлені в горах хвойними і листяними стелюхами (сланиками) — полягаючими деревами і чагарниками з зігнутими шаблеподібними стовбурами і гілками, які «повзуть» по схилу. Взимку вони полягають під вагою снігу, а навесні випростовуються і продовжують свій ріст. Як правило криволісся утворене ялиною, ялицею, буком, вільхою, сосною. Полонини вкриті густими й соковитими луговими травам, серед яких злаки (мітлиця, костриця, запашний колосок), жовтець, горицвіт, фіалка та інші. Тваринний світ гір надзвичайно різноманітний. Тут зустрічаються ведмідь бурий, кіт лісовий, рись, олень благородний, лось, козуля, білка, землерийка, ондатра, видра, куниця, дика свиня, заєць, вовк, лисиця, борсук, саламандра, тритон. Серед птахів - глухар, тетерев, орябок, орел-беркут, орлан, яструби, змієїд, шуліка, тинівка, щеврик, гуси, лебеді. У швидких гірських річках водиться форель струмкова і райдужна, харіус європейський, умбра європейська та ін. 



Творче завдання №1
Виготовити 3D плакат, аплікацію, модель або малюнок екосистеми (природної або штучної). Представити в екосистемі всі організми, які мешкають на спільній території. Це повинні бути рослини (утворювачі), тварини (споживачі) та бактерії і гриби (руйнівники).

Проявіть творчість та фантазію!

Сфотографувати та надіслати.

Завдання 2
Дайте відповіді на запитання тесту «Екосистеми».
 Зайдіть за посиланням
Код доступу 361814
Увага!

Реєструватися на тестування тільки за власним прізвищем та ім'ям!

Немає коментарів:

Дописати коментар